WhatsHelp Chat Button

10

 

Select language

Gift vouncher

presentGift vouncher 

read more

Quick contact

whatsapp-logoviber

GSM: +386 64 145 260 (T2)
GSM: +43 680 232 85 73 (AUT)

email: info@watersports.si
http://www.watersports.si

 

Revija Potapljač - sidemount

Članek je bil objavljen v 125. številki Potapljaške Revije Potapljač, ki jo izdaja Slovenska potapljaška zveza, november 2022.

S klikom na sliko se odpre povečan članek v novem oknu: 

 sidemount  sidemount 



Sidemount

S sidemount konfiguracijo sem se srečal nekaj let nazaj. Ne spominjam se sicer točnega razloga zakaj sem se odločil prav zato, mogoče ker je bil sidemount nekaj kar nisem poznal nikogar, da ga uporablja v mojem okolišu in je bil pravzaprav izziv. Sigurno je izziv in še vedno precej velika neznanka, saj ga enostavno veliko inštruktorjev prezira, saj je res precej zapletena konfiguracija, a po drugi strani je na internetu moč videti veliko zapisov, v zadnjem času tudi vedeov velikih in bleščečih imen sidemounta, kot so Steve, Tom, Aurel. Zagotovo je lažje obesiti dve jeklenki, na hrbet, kot pa dve bočno postavljeni, a lepo po vrsti.

Po podatkih iz interneta se je prva sidemount konfiguracija pojavila okrog leta 1960. Angleži so z njim “lažje” naredili prehod skozi ozek sifon. Nadaljeval se je v 70ih letih garažni izvedbi raziskovanja jam na Floridi. In jasno, Sidemount je izšel iz jamskega potapljanja in če se je tam izkazal za dobrega, zakaj sistem ne bi deloval še drugje. Danes se ga lahko uporablja v rekreatvnem, tehničnem, jamskem, kot tudi solo potapljanju. Prednost sidemount sistema je v tem, da ima dve ločeni jeklenki/aluminijevki. Kar še prav pride v smislu redundance. Prednost pri uporabi v jamskem potapljanju je, da se jih enostavno da odpeti spodaj na bokih in vsaj eno, če ne obe jeklenki/aluminijevki poriniti skozi ozek prehod. Nekaj podobnega je mogoče uporabiti tudi na kakem wrecku (potopljenem objektu) ali pa pri raziskovanju lokacij s kopnega, kar v mojem primeru velikokrat pride prav. Ena jeklenka največkrat desna z že namontiranim regulatorjem je ob prvem sprehodu od avtomobila do obale v eni od rok. Druga jeklenka pa pride na obalo skupaj s drugim sprehodom, ter preostalo opremo. Ne predstavljam si sebe pri raziskovanju podvodnega sveta in prenašanje dveh ti. bib. Vidim veliko fantov, ki prosijo: »Mi pomagaš dvigniti teli dve jekenki?« Črnina na očeh, če sem odvisen od nekoga.... ;)


Prednosti Sidemount Sistema
Lahko je uporabiti že obstoječe jeklenke, iz backmount sistema, npr. 2x7l, 2x10l ali 2x12l oz. aluminijevk 2x 11,1l. Prav tako uporabljamo dva ločena regulatorja, kar poveča varnost, še posebno pri potapljanju npr. pod ledom, jamah, wreckih. Prav tako je pri morebitnem ti. free flow regulatorju možno ventil zapreti in pri vsakem vdihu ponovno odpreti. Sistem je mogoče uporabiti v rekreativnem potapljanju, z dodajanjem aluminijevk in regulatorjev pa tudi v tehničnem potapljanju. Pri slednjem je sidemount omejen, saj več, kot štriri jeklenke/aluminijevke niso več praktične pri uporabi. Ni seveda nemogoče, a sidemount ni prava izbira za globoke TMX potope. Precej težko je še rokovati menjave alumijevk z debelimi rokavicami na slednjih potopih.

 

Sidemount sistem je zelo majhen in ga je enostavno nesti tudi na letalo, saj vemo da smo vedno omejeni z največjo težo, še posebno pri nizkocenovnih prevoznikih. Na vseh lokacijah je moč dobiti po dve ločeni jeklenki/aluminijevki, kar je poleg uteži edino kar na oddaljeni lokaciji potrebujemo za potop. Preostalo prinesemo iz domače  zaloge, kot so pritrdilci za jeklenki/aluminijevki. Seveda se je pred odhodom pametno pozanimati v potapljaškem centru kaj točno imajo na voljo, da nam odpade dodatna teža na letalu.


Pri potapljanju iz obale, kot sem že uvodoma napisal znosimo opremo po delih v vodo. Tudi tukaj nastane velika prednost, saj je jeklenki/aluminijevki moč namestiti nase v vodi sami. S tem odpade prenašanje velike teže v enem kosu naokrog, kot tudi izhod iz vode je bolj enostaven, saj lahko jeklenki/aluminijevki odpnemo že v globoki vodi in jih v prvi vrsti postavimo na obalo. Se sprehodimo do avta in potem v civilni obleki počasi znosimo preostalo opremo do vozila. Pri tem nam je v veliko pomoč lahko hribovski nahrbtnik, v zadnjem času pa obstajajo namenske transportne vreče, podobne tistim jamarskim “prasicam”. 

 

Podobno je tudi s potapljanjem iz čolna, opcija si je jeklenki/aluminijevki namestiti že na čolnu, na koncu potopa pa pritrditi na vrv, oz. še preden potapljač pride na površino že lahko odpne enega od sistemov. Druga opcija je spustiti jeklenke/aluminijevke po vrvi v vodo in si jih namestiti v vodi. Le-to pride prav v tehničnem potapljanju, kjer imamo v igri več jeklenk/aluminijevk.

 

Pri regulatorjh sta/so le-ti ves čas na potapljačevih očeh. Torej pod 100% kontrolo. V primeru, da gre kateri od regulatorjev v ti. free flow, je le-to lažje kontorlirati s ventilom samim. V primeru tehničnega potapljanja v primeru odpovedi regulatorja samega, je le tega moč previjačiti iz enega sistema, na drugega. No servis regulatorja je nujen, a potop je tehnični potapljač zaključil samostojno.

Edina slabost mogoče pride nasploh pri sistemu, da smo precej širši od ostalih potapljačev. Namreč bočno nameščene jeklenke/aluminijevke naredijo potapljača “širšega”. Seveda vedno je opcija le-to odpeti in jo poriniti za 90· naprej. Vseeno ni najboljša rešitev za kak dolg wreck. A vsak sistem ima tudi nekaj slabosti.

 

Oprema

Regulatorji

Danes imajo skoraj vse vodilne znamke regulatorjev v ponudbi tudi ti. Sidemount set. Le-ta se razlikuje pri prvi stopnji, da potrebujemo dodatno nizkoinflatorsko cev na obeh straneh. Vsaka ima funkcijo in sicer ena polni suho obleko, druga sidemount jopič. Poleg tega potrebuje ti. swivel oz. vrtljivi del. Na levi strani, da kratka cev lepo pride okrog vratu potapljača, na desni strani pa ti. dolga cev v primeru uporabe ni zlomljena. Sistem nima oktopusa, ampak dolgo cev. Vse cevi so črne. Zato je pravilno, da potapljač sidemount sistema, svojim sopotapljačem razloži deljenje zraka, če bi bilo to potrebno.

Jopič

Obstajajo integrirani sistemi kot npr. Hollis SMS 100, ki ga je moč uporabiti, kot jopič za enojno jeklenko, dvojni jeklenki zadaj, ti. Bibe in seveda Sidemount.

Moje mnenje je, da je trenutno najdlje z razvojem prišel Xdeep z modelom Stealth 2.0, ki je resnično otimiziran za sidemount. Sam design je fantastičen in se prilagaja potapljaču samemu. Prav tako je tanki design jopiča primeren za kakšne manjše prehode. Xdeep je mogoče dobiti pri avtorju članka na test oz. tudi nakup.

Obstajajo tudi precej neposrečene rešitve, kot so ti. sendvič, kjer potapljač uporabi jopič iz ti. Bibe sistema in ga »predela« v Sidemount sistem. Tak sistem sigurno ni najbolj posrečena rešitev. Najprej jopič sam “leta” nekontrolirano naokrog. Plošča nima vnaprej pripravljenih mest za pritrditev jeklenk/aluminijevk in le-te prosto poletavajo naokrog. Ampak ne bom se spuščal v podrobnosti, saj tega enostavno ne priporočam pravim potapljačem, ki se bodo rajši odločili za že vnaprej pripravljen jopič - set.
 

Dodatki
Osnova sidemount sistema so seveda bungee. To so ti. elastike, ki so seveda priljubljene za pripenjanje jeklenk/aluminijevk. Nekaterim potapljačem delajo težave, a ob izbiri izkušenega in pravega inštruktorja, ki ti razloži delovanje to postane poezija.

Spodnji del jeklenk/aluminijevk potrebuje vpetje, ki je lahko iz domače delavnice in sicer iz objemke za cevi + vrvica + karabinček. Obstajajo pa že industrijsko narejene objemke, podobne tistim za vpetje jeklenk na klasičen jopič. Slednje so primerne za potovanja, saj je tam na ladji po potopih potrebno aluminijevke prestaviti do polnilne postaje. Preostala oprema je ista, kot pri objemkah. Paziti je potrebno predvsem pri vpetju aluminijevk, da jih dobro “rajdamo” se pravi da imamo kontrolo nad njimi. Namreč slabo vpetje pomeni, da z vsakim zamahom plavutk, le-te zanihajo in potapljača istočasno zazibajo levo desno. Podobno, kot deluje valovanje na ladje. 

 

Na zadnjem delu jopiča je tudi dosti prostora za npr. torbico v kateri se nahaja nož, rezervna svetilka in maska. Prav tako so D-ringi za pripenjanje npr. reelov + karabiček in podobno. Pod torbico samo največkrat namestimo ti. kanister baterijo in seveda svetilko, ki je v tem primeru na kablu. Tu lahko govorimo o večjih močeh baterij tudi preko 40Ah, kar zagotavlja daljšo svetilnost svetilke. Kar je še posebno pomembno pri potopih v jamah. 

 

Prednost tovarniško izdelanih sistemov je tudi prostor za uteži. Veliko krat med jamskimi potopi gledam kolege iz ti. backmount sistemov. Tam pride tista trikotna utež montirana spodaj na dnu (peta) obeh jeklenk. Slabost tega je, da je potapljačeva pozicija v vodi kot morski kojiček. V sidemount sistemu pa uteži pridejo točno na hrbtenico. Pri Xdeep sistemu so bili še bolj precizni in je prostor za 4x2kg. S tem potapljač lahko nastavi fino lego v vodi. Beri spodaj!


Lega v vodi

Želja vsakega pravega “sidemounterja” je točna horizontalna lega po obeh oseh, naprej/nazaj in seveda levo/desno. S tem dobimo pravi občutek, ki ga inštruktorji tako radi reklamiramo: lebdenja v vodi. Tukaj gre mogoče res za še boljši občutek, ki ga težko opišem, saj ga enostavno moraš doživet.

Lega pa je odvisna od več faktorjev. Naprej/nazaj uredimo z utežmi, kot sem pisal v prejšnjem poglavju. A ta del se bosta pozabavala z inštruktorjem. Poanta je v tem, da pri plavanju žabice, dejansko potaljač ne dviguje mulja, saj so noge v kolenih pravokotno navzgor, stopala s plavutmi pa ravno tako pravokotno na položaj potapljača. Tu pride seveda tudi do pravega efektivnega odriva plavanja žabe, kot tudi potapljač minimalno dviguje mulj z dna. Tu seveda ne smemo pozabiti še na minimalnost zraka, ki vsaj meni pomaga do horizontalne pozicije v suhi obleki. Seveda ta zaloga zraka ne sme biti pravelika, pač pa pravšnja, da potapljača “poravna”.

Poravnava levo/desno je včasih prava fantastika, saj že ena obešena svetilka na desno stran, prične potapljača vleči malenkost na desno. No če je razlika mala se jo da kompenzirati s plavanjem samim. Prav tako je pomembno kontrolirati dihanje iz posamezne jeklenke/aluminijevke. Efekt levo/desno mogoče ni toliko opazan pri jeklu, saj je že sam po sebi bolj negativen v vodi v primerjavi za aluminijem. Slednji, če nismo pazljivi in dihamo samo iz ene strani, nas bo kaj hitro pričelo vrteti. A to je del tečaja, kjer te inštruktor mora opozoriti in narediti pravilen plan porabe plinov. Priporočilo je menjavati regulatorja na 35barov. Pri tehničnem potapljanju je še posebno pomembno, da namestimo npr. zgoraj dve jeklenki/aluminijevki in potem pod njima levo/desno po eno alumijevko z deko plinom. Gre tudi samo po ena, a tu iz prakse vidim, da je polnjenje do 160 barov dovolj, sicer nas rahlo vleče v levo. 


V kolikor potrebuješ več informacij ali si želiš videti kako se naša ekip`ca potaplja, se oglasi v Veliki Zaki - nasproti Campa na Bledu kjer v poletnih časih na obali plapola naša zastava: Potapljaj se z nami! - www.watersports.si oz. nas pokliči v kolikor potrebuješ več informacij okrog sidemount sistema in potapljanja z njim.

 

Matjaž Repnik, je inštruktor rekreativnega, tehničnega, jamskega potapljanja in svetovni popotnik.

FaLang translation system by Faboba

PADI

PADI ver bw Adobt a dive site 
padi tec rec logo new

 

Potapljaško Zavarovanje

aquamed





General information

Za pravilno delovanje strani uporabljamo piškotke. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information